GrenzRaumSee

Eine ethnographische Reise durch die Bodenseeregion

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Regional Marketing

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One Umbrella Brand – Many Interests

In the age of globalization, regions are in competition with one another and factors such as economics, science, traffic, social infrastructure, culture and nature are used to measure the attractiveness of a region. To become a brand, the image of a region needs to be clearly identifiable and to differentiate itself from other regions. The features of the region are bundled up to be marketed as a single product. Scenic landscapes and cultural attractions with a high factor of recognition, such as the Pfahlbauten (prehistoric lake dwellings) in Unteruhldingen, the Garden Island of Mainau or the Pilgrimage Church in Birnau, convey the emotional connection to the region as a product and provide a focus for the brand image. The Bodensee itself, with its curious shape and high name recognition, already offers a very good template for a brand logo–an advantage when establishing a brand. Consequently, to establish such a brand, the goal is to create a regional identity by developing a new sense of unity without risking that those involved lose their own identity in the collective unconscious. To reach the target group, the brand is charged with emotion. The challenge is to appeal to as many residents, tourists and investors as possible. The “constructed” region is formed from already existing culture-scapes, landscapes, and municipalities from various countries. The respective traditions and histories have to be integrated into the identification with the umbrella brand. All of the initiatives that commit to the collective marketing of the Bodensee region bring together the aims to advertise regional products and services, to use synergies and to open “borders.”

 

Gunnar Larsson & Anna Scham

„Die Regionenmarke ist ein in der Psyche des Konsumenten fest verankertes, unverwechselbares Vorstellungsbild von einer Region.“
Ingo Balderjahn

„Man muß nicht gleich ins Träumen geraten, aber schwärmen von so viel Landschaft darf man schon: Die Obstwiesen mit ihrer unvergleichlichen Blütenpracht im Frühjahr, prallvolle Obstbäume und Weinberge im Herbst, weite Felder, auf denen knackiges Gemüse heranreift, und der See selbst: reinstes Trinkwasser, rund 48,5 Milliarden Kubikmeter, in dem die feinsten Speisefische, rund 35 Arten aufwachsen.“
Schiffsfahrplan für Bodensee und Rhein – 1. April bis 6. Juli 2007

„Könnte man die ganze Nation auf Kur schicken, dann wüsste man jetzt, wohin die Reise gehen muss: an den Bodensee. Zu den glücklich­sten Deutschen.“
Regionalverband Bodensee-Oberschwaben

 

Aktuelles

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Soeben erschienen ist der Projektband „GrenzRaumSee. Eine ethnographische Reise durch die Bodenseeregion.“ mit Unterstützung des Landes Vorarlberg und dem Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Württemberg. Erhältlich für 21 EUR im Buchhandel oder direkt beim Verlag.